I M P O R T A N T
Câteva filtre aplicabile mai multor situații și candidați, pentru a ști dacă suntem manipulați în vreun fel:
- Dacă ești dus de valul urii sau al exaltării, s-ar putea să fii manipulat. De exemplu, campaniile care folosesc emoții puternice încearcă să te facă să acționezi impulsiv, fără să analizezi informațiile. Dacă nu știi unde sa cauți acele informații, se poate să fi fost deja manipulat…
- Dacă ți se oferă soluții simple la probleme complexe, s-ar putea să fii manipulat. Suntem expuși la promisiuni nerealiste şi vagi despre rezolvarea rapidă a dificultăților ceea ce indică lipsa unui plan concret.
- Dacă îți sunt repetate constant aceleași sloganuri simple, s-ar putea să fii manipulat.
Repetiția excesivă a unor mesaje fără conținut semnificativ are scopul de a crea un reflex automat, nu de a convinge rațional. Dacă termenii din această frază sunt prea… - Dacă simți presiune socială să votezi într-un anumit fel, s-ar putea să fii manipulat. Mesaje de genul „toată lumea votează așa” încearcă să îți inhibe gândirea critică și libertatea de alegere. Dacă nu știi ce este gândirea critică, ești deja manipulat…
- Dacă ți se oferă informații incomplete sau false, s-ar putea să fii manipulat. Verifică dacă afirmațiile sunt susținute de date verificabile și surse independente.
- Dacă un grup sau o persoană este prezentată ca sursa tuturor problemelor, s-ar putea să fii manipulat. Crearea unui „dușman comun” este o tactică de distragere a atenției de la problemele reale.
- Dacă ești bombardat cu atacuri la persoană, în loc să ți se prezinte soluții, s-ar putea să fii manipulat. Focalizarea pe discreditarea adversarilor distrage atenția de la lipsa de substanță a propriei autenticități.
- Dacă dezbaterile și întrebările critice sunt evitate, s-ar putea să fii manipulat. Refuzul de a discuta deschis indică dorința de a ascunde slăbiciuni sau lipsa unui plan bine pus la punct.
- Dacă ești îndemnat să te bazezi doar pe emoții, nu pe rațiune, s-ar putea să fii manipulat. Mesajele care evită logică și dovezi solide urmăresc să-ți influențeze decizia fără o evaluare reală.
- Dacă realizările prezentate sunt exagerate sau greu de verificat, s-ar putea să fii manipulat.
Verifică autenticitatea afirmațiilor înainte de a le accepta.
Ar mai fi câteva, dar probabil părerile celor ce citesc aceste rânduri sunt deja formate, așa că…mult discernământ va doresc.
P.S.1. “Nu oricine-Mi zice Doamne, Doamne…” este de asemena un filtru aplicabil de către cei ce știu cine este “Doamne, Doamne”.
P.S.2. Manipularea se face de către toate taberele. Diferă metodele, grupul țintă, beneficiarul si sponsorul.